Ustalenie przez sąd planu spłaty wierzycieli jest jednym z najistotniejszych elementów postępowania upadłościowego. Postanowienie wydane przez sąd w tej sprawie otwiera dłużnikowi przysłowiową ostatnią prostą w kierunku oddłużenia się. Jako, że okres spłacania przez upadłego wierzycieli może trwać kilka lat, konieczna wydaje się być weryfikacja rzetelności dłużnika w wykonywaniu planu. Odpowiedzią na to jest coroczne sprawozdanie, które stanowi jeden z obowiązków dłużnika w postępowaniu upadłościowym.
Sprawozdanie z wykonania planu spłaty jako obowiązek dłużnika
Jak wynika z art. 49118 ust. 3 Prawa upadłościowego upadły jest obowiązany składać sądowi sprawozdanie z wykonania planu spłaty wierzycieli za poprzedni rok kalendarzowy. Sama treść przepisu nakłada więc na upadłego bezwzględny obowiązek regularnego raportowania swojej sytuacji finansowej w ramach realizacji planu spłaty.
Sprawozdanie z wykonania planu spłaty wierzycieli składane jest corocznie, a jego termin określony jest na 30 kwietnia. Warto zauważyć, że pierwsze sprawozdanie powinno zostać sporządzone za okres od prawomocnego ustalenia planu spłaty do 31 grudnia roku, w którym plan spłaty został ustalony. Sprawozdanie to stanowi przejaw funkcji kontrolnej sprawowanej przez sąd nad postępowaniem upadłościowym.
Rzetelne sporządzenie sprawozdania jest o tyle ważne, że dzięki niemu sąd widzi postępy poczynione przez upadłego w spłacie zobowiązań. Warto zauważyć, że jest ono sporządzane rocznie. Nie jest to więc jakoś szczególnie uciążliwy obowiązek spoczywający na upadłym. Uciążliwy stać się może dopiero wówczas, gdy upadły wykona go w sposób niedbały lub nie wykona go wcale. O konsekwencjach grożących upadłemu nieco niżej.
Co napisać w sprawozdaniu z wykonania planu spłaty?
Zgodnie z przepisem art. 49118 ust. 3 ustawy sprawozdanie powinno zawierać:
- wykaz przychodów osiągniętych przez upadłego – należy przedstawić przychody ze wszystkich źródeł m.in. z: umowy o pracę , umowy o dzieło, umowy zlecenia, emerytury i renty, zysków kapitałowych;
- kwoty spłacone wierzycielom w ramach realizacji planu spłaty;
- informacje o nabytych przez upadłego składnikach majątkowych o wartości przekraczającej dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę (zgodnie z ustaleniami Prezesa GUS), czyli w przeliczeniu kwoty 7462,25 zł,
- jako załącznik kopię złożonego w Urzędzie Skarbowym rocznego zeznania podatkowego.
Jakie są konsekwencje niezłożenia sprawozdania?
Niedostosowanie się przez upadłego do obowiązku wynikającego z art. 49118 ust. 3 Prawa upadłościowego może skutkować konsekwencjami o różnym stopniu dokuczliwości. Przede wszystkim w przypadku, gdy upadły nie złoży sprawozdania w terminie wyżej przywołanym, może skutkować to uchyleniem planu spłaty wierzycieli i umorzeniu postępowania bez oddłużenia upadłego. Podobnie rzecz ma się w sytuacji, gdy sprawozdanie zostało sporządzone nierzetelnie, np. poprzez zatajenie osiągniętych przychodów lub zaniżenie wartości nabytych składników majątkowych.
Uchylenie planu spłaty może doprowadzić do sytuacji, w której zobowiązania upadłego konsumenta nie będą podlegały umorzeniu. Wówczas całe postępowanie zostanie uznane poniekąd za niebyłe, a upadły, a raczej na powrót „dłużnik”, stanąłby znów przed wyzwaniem spłaty wszystkich wymagalnych wierzytelności wraz z naliczonymi przez wierzycieli odsetkami.
Konsultacja sprawozdania z radcą prawnym
Sporządzenie oraz złożenie sprawozdania z wykonania planu spłaty wierzycieli nie jest czynnością cechującą się szczególnym skomplikowaniem. Mając jednak na uwadze poważne konsekwencje, jakie mogą wynikać z niedopełnienia przez upadłego tego obowiązku, mimo wszystko zaleca się konsultację z prawnikiem w celu zapewnienia kompletności sprawozdania. Oferujemy profesjonalną poradę prawną świadczoną także w kwestii odpowiedniego przygotowania sprawozdania z realizacji planu spłaty wierzycieli.